50 SITGES FILM FESTIVAL (2017)
“Festival Internacional de Cinema de Catalunya”
Cincuenta ediciones pueden parecer muchas, pero cuando se habla del mejor festival de cine fantástico del mundo, reconocido como tal en todos los rincones del planeta, quizá para todos los fieles seguidores (que somos legión) de este certamen nos puedan parecer pocos. Lo que es indudable es que los pasados 5 al 15 de octubre de 2017 el maravilloso pueblo costero catalán se vistió de gala para celebrar por todo lo grande las bodas de oro de su festival estrella, el Sitges Film Festival.
Tuvimos, otro año más, el honor de estar acreditados en esta edición tan especial, no solo por un medio siglo de apuesta incondicional por el cine de género, sino además por el leitmotiv para esta ocasión: la figura del conde Drácula, mito por excelencia del cine fantástico, conmemorando el 25º aniversario del estreno del filme “Drácula de Bram Stoker” (1992) de Francis Ford Coppola, con el gran actor británico Gary Oldman encarnando al príncipe rumano Vlad Tepes, más conocido como el Conde Drácula.
Una espectacular edición que contó con ilustres nombres, algunos míticos ya, del séptimo arte, siendo el padrino y maestro de ceremonias del Festival el gran director mexicano Guillermo del Toro, una especie de Joel Grey a lo “fantástico”. Hablamos de estrellas como: William Friedkin, Susan Sarandon y Frank Langella que recibieron el Gran Premio Honorífico del certamen, el malogrado Vincent Price, figura mítica en la historia del cine fantástico, recibiendo su hija Victoria Price el Premio Máquina del tiempo en su honor, además del mítico actor de origen alemán, Udo Kier que junto al excelso director de fotografía español Juan Mariné, el productor hongkonés Fred Tsui o el director de culto italiano Sergio Martino, entre otros, que tambien fueron reconocidos con el Premio María Honorífico. También fueron premiados importantes figuras del cine patrio como: Santiago Segura, el mítico actor madrileño Tony Isbert o Leticia Dolera además del dibujante de cómic Juan Martínez o el joven director húngaro (43 años), de interesantísima filmografía, Kornél Mundruczó. No en vano este último fue también quien en esta edición se llevó, con su excelente filme “Jupiter’s Moon”, el premio gordo del certamen, el de la Mejor Película además del de los Mejores Efectos Especiales.
Nuestro “agotador”, aunque maravilloso, paso durante varios días por el Festival incluyó el visionado de aproximadamente 12 filmes, además de 2 interesantísimas ruedas de prensa y alguna que otra fiesta ya clásica en las noches del certamen, como la de la Casa Bacardí que reunió a lo más granado del festival con su director Ángel Sala a la cabeza. De todo ello, y algunas cosas más, damos detalle a continuación.
Una vez recogidas nuestras acreditaciones, incluyendo la bolsa y catálogo oficial del festival, empezamos nuestra andadura de maratonianas proyecciones:
THE ENDLESS (2017) de Justin Benson y Aaron Moorhead
Cuenta la historia de dos hermanos, Justin y Aaron (los propios directores que interpretan los roles protagonistas), que tras escapar de una secta en la que estaban cautivos desde que eran niños, reciben una misteriosa cinta de video que les “obliga” a volver al campamento donde aún se encuentra la secta para intentar dejar zanjado su traumático pasado.
Nos encontramos ante un largometraje norteamericano de la sección oficial que maneja una interesante premisa inicial que combina el género fantástico con los viajes en el tiempo, las paradojas temporales e incluso la metafísica, con el enigmático mundo de las sectas tan comunes en los Estados Unidos a lo largo de siglo XX. La lástima es que la trama se complique hasta el infinito, de hecho es así como se titula el filme en castellano, de una manera deslavazada e inconexa. La falta de presupuesto tampoco ayuda, una verdadera lástima.
Como simpática anécdota comentar que los dos directores, invitados al certamen, presentaron el filme en el clásico Cine (Casino) Prado en el primer pase de la mañana después de una noche de farra, no hay que culparles por ello ya que la magia de Sitges invita a ello.
LA FORMA DEL AGUA (THE SHAPE OF WATER) (2017) de Guillermo del Toro
Sin duda, el plato fuerte de todo el festival que supuso la première en España del último y galardonado filme del director mexicano, siempre tan ligado al certamen catalán. Nos encontramos ante una auténtica joya de muchos quilates que supone todo un homenaje a todos esos clásicos del cine de ciencia ficción norteamericano de los años 50-60, con una clara cercanía al ya mítico título “La mujer y el monstruo” (1954) de Jack Arnold.
La historia cuenta la vida de Elisa una limpiadora, maravillosamente interpretada por Sally Hawkins, que quedó muda siendo niña y que trabaja en un laboratorio secreto del estado en Baltimore, en plena Guerra Fría en los años 60. Al laboratorio llega una extraña criatura anfibia humanoide que ha sido capturada en un rio de Sudamérica (guiño al Amazonas) con la que Elisa entablará una estrecha relación que se convertirá en una verdadera historia de amor en toda regla, no importará que los dos sean de distintas especies, o a lo mejor no…
Con un casting absolutamente espectacular; un malo malísimo Michael Shannon (brillante en su interpretación), la siempre bien Octavia Spencer, Richard Jenkins que hace del único amigo, ocultamente gay, de Elisa, Michael Stuhlbarg que interpreta a un científico que además es agente doble y bajo la piel del monstruo se encuentra un asiduo-fetiche en el cine de Guillermo del Toro, el actor norteamericano Doug Jones que tan buena labor realiza siempre en este tipo de papeles.
La trama no solo narra de una deliciosa manera una historia de amor rodeada de ciencia ficción, sino que también toca temas tan importantes como el racismo tan radical que existía hacia la raza negra en aquella oscura época de USA, como el tema de la homosexualidad encubierta ante el miedo al rechazo en la sociedad o la Guerra Fría con la Unión Soviética que duró la friolera de más de 40 años.
Este largometraje fue el encargado de servir de película de inauguración del festival en su 50 aniversario. Imposible haber escogido un mejor filme para ello, no en vano ha sido el más galardonado durante el 2017, incluyendo 4 Premios de la Academia, entre ellos, el de La Mejor Película y el Mejor Director, hecho que hemos celebrado con mucha alegría todos los seguidores del género fantástico. Además de, entre otros galardones, el León de Oro de Venecia, Globo de Oro o Premios BAFTA. Sin duda, la mejor película del pasado año con una maravillosa banda sonora del francés Alexandre Desplat.
Como valor añadido para nosotros, hemos de comentar que pudimos ver el filme en el mítico cine El Retiro con presentación del propio realizador mexicano, mejor marco para un primer visionado de esta maravillosa película es sencillamente imposible.
LABORATORY CONDITIONS (2017) de Jocelyn Stamat
En nuestra primera sesión de madrugada del festival en el Auditori comenzamos con este llamativo cortometraje norteamericano, más que nada por su conocido reparto femenino; Marisa Tomei y Minnie Driver. Ya que su trama cuenta como una doctora es testigo de un experimento ilegal con un cadáver que, aparentemente, había desaparecido. No deja de ser como un azucarillo que se va disolviendo según avanzan sus 16 minutos de metraje hasta convertirse solo en unos fuegos de artificio mediante unos excesivos efectos especiales. Una lástima.
MAYHEM (2017) de Joe Lynch
En la sección oficial concursaba este divertido y “excesivo” filme norteamericano protagonizada por el actor surcoreano Steven Yeun, mi estimadísimo Glenn de The Walking Dead.
Un virus que impide controlar los impulsos es detectado en un bufete de abogados y con el edificio en cuarentena, se desata un verdadero infierno en el interior. Derek Cho (“Glenn”) es un empleado enfadado, ya que recientemente ha sido despedido por la empresa, que en pleno apocalipsis zombie se alía con una clienta furiosa para intentar llegar a la planta de los ejecutivos, todo esto en un infernal contrarreloj, para poder saciar su sed de justicia.
Simpática propuesta que supuso un buen rato divertido en la butaca y el poder admirar los litros y litros de sangre que se derramaron en la gran pantalla del Auditori, todo un verdadero espectáculo gore no exento de un humor negro repleto de muy mala baba. Divertimento puro y duro sin pretensiones.
TRAGEDY GIRLS (2017) de Tyler MacIntyre
Comedia loca de terror aunque no exenta de calidad e interés, la historia cuenta la vida de dos adolescentes en el instituto, Sadie (Brianna Hildebrand) y McKayla (Alexandra Shipp) que están obsesionadas con las redes sociales, hasta el punto que han decidido urdir un macabro plan; mediante la ayuda de un asesino en serie, que les hará de maestro, intentarán convertirse en las denominadas “Tragedy Girls” con tal de llegar a ser unas influencers con millones de seguidores en las redes sociales.
Una brillante adaptación por parte del director canadiense del género de la comedia del terror a la incesante actualidad de las redes sociales que tanto nos afectan en la actualidad. Aunque fue la última película de una agotadora jornada inaugural hay que reconocer que este largometraje norteamericano, que competía en la Sección Oficial, es una simpática propuesta que supone una crítica exagerada al mundo actual tan adictivo de las redes sociales que nos alejan tanto de la vida real.
Se nota la buena mano en la dirección del joven realizador originario de Alberta que ya dio muy buenas sensaciones en su anterior largo que supuso su ópera prima, “Patchwork” (2015). Muy interesante y divertida.
THE KILLING OF A SACRED DEER (2017) de Yorgos Lanthinos
Empezamos una segunda jornada con otro de los platos fuertes del festival, la nueva maravillosa locura del director heleno Yorgos Lanthinos con su “animalario” tan particular que siempre bebe, de una manera magistral, de las fuentes del cine surrealista. No en vano ya dio muy buenas sensaciones en su anterior aventura en el largometraje, “Langosta” (“The Lobster”) de 2015.
Este “sacrificio de un ciervo sagrado” cuenta con un gran reparto encabezado por Colin Farrell (repite con el director griego tras “Langosta”), Nicole Kidman, la “desaparecida” Alicia Silverstone y un brillante joven actor irlandés, Barry Keoghan, que está inconmensurable en su rol secundario, para quien les escribe es el mejor del filme de largo, supone todo un descubrimiento aunque ya trabajó el pasado año a las órdenes de Christopher Nolan en esa maravilla llamada “Dunkerque” (“Dunkirk”) que, por cierto, tanto gusta al director del certamen, Ángel Sala.
La trama no tiene desperdicio; Steven (Farrell) es un eminente cirujano casado con Anna (Kidman), una respetada oftalmóloga. Viven felices junto a sus dos hijos, Kim y Bob. Cuando Steven entabla amistad con Martin (Keoghan), un chico de dieciséis años huérfano de padre, a quien decide proteger, de repente, los acontecimientos dan un giro siniestro. Steven tendrá que escoger entre cometer un impactante sacrificio o arriesgarse a perderlo todo. Pura esencia magistral de Lanthinos…
No en vano vino a la Sección Oficial de Sitges galardonada con el premio al Mejor Guion del Festival de Cannes y también en el palmarés final del certamen catalán obtuvo un merecidísimo Premio de la Crítica. No me enamoró tanto como su anterior “Langosta” pero estamos ante un filme sencillamente magnífico.
RUEDA DE PRENSA DE WILLIAM FRIEDKIN
Una sensación de privilegio pueden ser las palabras más apropiadas para describir lo que supuso esta rueda de prensa del director norteamericano nacido en Chicago William Friedkin. Conocido mundialmente como el director del filme de culto para algunos y obra maestra para muchos, “El Exorcista” (1973), que supuso la adaptación a la gran pantalla de la novela del escritor de neoyorquino William Peter Blatty.
Realizador, entre algunas otros, de largometrajes ya clásicos en la historia del séptimo arte como; “The French Connection, contra el imperio de la droga” (1971), maravillosa e increíble la anécdota al respecto de la contratación por error del gran Fernando Rey para el filme cuando el director quería realmente contar con Paco Rabal después de verlo en “Belle de jour” de Luis Buñuel, “Carga maldita” (1977), remake de «El salario del miedo» de Clouzot (1953), “A la caza” (1980) con un inconmensurable Al Pacino o “Vivir y morir en Los Ángeles” (1985).
Más que una rueda de prensa de presentación con motivo de su Gran Premio Honorífico, supuso una auténtica Masterclass ya que hizo un repaso de los mejores directores, según su opinión, de la historia del cine norteamericano moderno e incluso se atrevió a dar su opinión al respecto de temas políticos tan actuales como la convulsa situación actual en Cataluña.
RUEDA DE PRENSA DE SUSAN SARANDON
De auténtico escalofrío por la emoción, a título personal, se pudo considerar esta rueda de prensa con la grandísima actriz de Nueva York, Susan Sarandon. Para un servidor supone una de sus actrices favoritas de siempre y hay que decir que el encuentro superó todas las expectativas, en excelente forma y belleza a sus 71 años, ahí es nada, impartió una cercana charla en una sala de prensa abarrotada en la que repasó alguno de sus filmes más destacados de su prolífica carrera.
Contando suculentas anécdotas al respecto del rodaje del clásico, entre los clásicos, musical rock “The Rocky Horror Picture Show” (1975) de Jim Sharman, que rodó en Inglaterra con unos bellísimos 29 años. Tuvo también palabras para ya clásicos filmes del fantástico como “El Ansia” (1983) de Tony Scott y, por supuesto, de “Thelma & Louise” (1991) de Ridley Scott, donde interpreto a una magistral Thelma Dickinson.
Aunque curiosamente comentó que el filme que más le había marcado en toda su carrera fue “Pena de muerte” (1995), en el que además ejerció por primera vez como productora, dirigida por Tim Robbins que por aquel entonces era su marido. Como anécdota citar que ante la falta de preguntas al respecto, pidió que se le preguntara al respecto del nuevo presidente de Estados Unidos, Donald Trump, y su respuesta, sin duda, no tuvo desperdicio… En mi opinión unas de las más grandes artistas del séptimo arte en la actualidad.
LE SERPENT AUX MILLE COUPURES (2017) de Eric Valette
Interesante y adrenalínico thriller francés de buena factura que fluye con buen tino en el terreno del género de cine de acción, no en vano fuera de las fronteras de Hollywood son los franceses los que hacen mejor este tipo de cine, muchas mejores incluso a la misma altura que los propios norteamericanos.
En la actualidad, un motero herido abandona la escena de una matanza en la que parece estar involucrado. El misterioso fugitivo se refugiará en la casa de una familia de granjeros a los que toma como rehenes. No tardaran en ir en su búsqueda sicarios a sueldo de los de los carteles colombianos e incluso un asesino a sueldo de élite, muy bien interpretado por el actor de origen asiático, Terence Yin.
Largometraje de la Sección Órbita que combina con acierto una amalgama de géneros diferentes a la vez pero que consigue un buen resultado general, personalmente me pareció uno de los “tapados” del festival, con un inicio potente, un desarrollo correcto y un clímax final que no le va a la zaga. Desconocido pero muy interesante filme.
MOM AND DAD (2017) de Brian Taylor
Simpática locura de la Sección Oficial para mayor lucimiento de un histriónico Nicolas Cage que está bien acompañado por Selma Blair y por un genial Lance Henriksen que interpreta el papel de su progenitor. La verdad es que en la actualidad a la hora de poner caras expresivas al borde de la locura como el actor originario de Long Beach (California), hay muy pocos actores, quizá el Jim Carrey de su buena época y pocos más.
De repente en una ciudad de Estados Unidos aparece una misteriosa epidemia en forma de locura masiva que provoca que los padres ataquen violentamente de manera mortal a sus hijos. Los hijos intentarán sobrevivir al brutal ataque de sus progenitores para conservar la vida a toda costa pero no habrá que olvidar que a su vez estos también tienen padre y madre…
Vista en una sala Tramuntana llena hasta la bandera hay que reconocer que aunque la película es un poco floja en su conjunto, desde luego, que aporta unas carcajadas muy gustosas, el filme está creado para el lucimiento del gran actor Nicolas Cage de principio a fin y la verdad es que cumple su cometido. Graciosa sin más.
LES AFFAMÉS (2017) de Robin Aubert
El propio director canadiense presentó este ambicioso filme en la sala Tramuntana del Auditori, y digo ambicioso porque según su definición nos encontrábamos ante “una película de zombies de cine de autor”, la verdad es que aunque me considero bastante fan del denominado género zombie hay que reconocer que son, casi, dos términos totalmente incompatibles esto de “Zombie” y “Cine de autor”, creo que poco o nada tienen que ver en su conjunto y este es el caso de este pretencioso largometraje.
La historia transcurre en un pequeño pueblo remoto de Quebec donde las cosas y la rutina diaria han cambiado. La gente de la localidad no es la misma, sus cuerpos se están descomponiendo y se sienten atraídos por la carne humana. Todo esto desembocará en una continua lucha por la supervivencia que culminará en una mañana con mucha niebla y una misteriosa gigantesca torre de sillas…
Película con muy buenas intenciones, al menos según las palabras de su director, pero que se queda a medio camino, como un quiero y realmente no puedo además de un ritmo por momentos soporífico. No se puede considerar una mala película pero, desde luego, que buena tampoco.
MUSA (MUSE) (2017) de Jaume Balagueró
Empezamos una nueva jornada con el esperado nuevo filme del director catalán Jaume Balagueró, artífice, entre algunas otras, de largometrajes claves del renacer del género fantástico español como “Los sin nombre” (1999), “Darkness” (2002) o el ya clásico “Rec” (2007). Sería injusto negar las cosas buenas que este filme posee, que de verdad las tiene, pero en su conjunto final, por suerte o por desgracia es así como se debe de juzgar a un largometraje, adolece de una continuidad al mismo nivel calidad, hay mucha falta de ritmo a lo largo del metraje y demasiadas luces y sombras en su conjunto. Quizá peque de demasiado irregular.
Un profesor de literatura, no pisa la universidad desde la trágica e inesperada muerte de su novia y sufre una recurrente pesadilla cada noche donde una mujer es brutalmente asesinada a través de un extraño ritual. Junto a una misteriosa muchacha que también tiene su mismo sueño harán todo lo posible para descubrir la identidad de la misteriosa mujer, sumergiéndose en un oscuro mundo gobernado por las crueles musas que han inspirado a los poetas de todos los tiempos.
Es innegable la gran labor como guionista de Jaume Balagueró, la trama de las musas en el filme es sencillamente brillante e innovadora, lástima que esto no sea suficiente para levantar el conjunto de la película. Casting muy interesante con el británico Elliot Cowan en el papel protagonista acompañado de un reparto femenino de relumbrón, Franka Potente, Leonor Watling, Manuela Vellés y Joanne Whalley-Kilmer. Por desgracia, un quiero y no puedo.
HOUNDS OF LOVE (2016) de Ben Young
Filme australiano que competía en la sección Noves Visions One, personalmente opino que fue junto a “Thelma” de Joachim Trier, de la Sección Oficial, uno de los mejores largometrajes de todo el certamen. Además en el caso que nos ocupa de esta película del país oceánico se demuestra que muchas veces en el cine no es necesario una gran cantidad de medios para conseguir un buen filme, solo se necesita un sólido guion, unas buenas interpretaciones y un gran sentido del ritmo cinematográfico. Si a esto le añadimos un potente final nos encontramos ante una producción puramente indie que es, sin duda, una gran película.
Una chica adolescente con uniforme de colegiala llamada Vicki Maloney es secuestrada en plena calle por una pareja de mediana edad con pinta aparentemente normal pero que realmente son un matrimonio de psicópatas. Según va observando la dinámica de la relación, se da cuenta de que debe generar un conflicto entre ellos para poder sobrevivir.
Aunque la película tiene alguna secuencia tremendamente dura y desagradable, hay que destacar la gran interpretación de los tres protagonistas, Emma Booth, Ashleigh Cummings y Stephen Curry, actores no muy conocidos fuera de las fronteras australianas pero que desempeñan los tres unas brillantes interpretaciones. Brillante ópera prima del joven director australiano Ben Young que supuso una de esas joyitas que tanto placer nos da descubrir en cada edición de este festival entre los festivales.
THE RITUAL (2017) de David Bruckner
Interesante filme británico aunque algo irregular en su conjunto, aunque es cierto que aporta unos elementos diferentes a unos temas tan manidos y utilizados en el cine de género como las sectas, la brujería y los monstruos sobrenaturales de origen mitológico. La trama además aporta elementos metafóricos para explicar a título de moraleja el interesante arranque del filme aunque, por desgracia, no mantiene el mismo ritmo en su desenlace.
Un grupo de amigos de la universidad se reúnen para emprender un viaje de senderismo por los montes de Suecia, con la finalidad de rendir homenaje a uno de ellos, muerto de forma violenta en un atraco en una gasolinera pocos meses atrás. Cuando se internan en el bosque, una presencia amenazante empieza a acosarles…
Cabe destacar de sobremanera la excelente interpretación del actor británico Rafe Spall, no en vano fue galardonado con el premio al Mejor Actor de la Sección oficial. No es de extrañar entonces que el director catalán J.A. Bayona vaya a contar con él en un papel importante en la inminente “Jurassic World: El reino caído”. Película agradable de ver con pinceladas de calidad aunque intermitente en su conjunto.
PALMARÉS 50 EDICIÓN
Sección Oficial Fantàstic Sitges 50
Mejor película: JUPITER’S MOON, de Kornél Mundruczó
Premio especial del jurado: THELMA, de Joachim Trier
Mejor dirección (patrocinado per Gas Natural Fenosa): Coralie Fargeat, por REVENGE
Mejor interpretación femenina: Marsha Timothy, per MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS
Mejor interpretación masculina (patrocinado per Autolica – Mercedes Benz): Rafe Spall, por THE RITUAL
Mejor guión: Joachim Trier y Eskil Vogt, por THELMA
Mejores efectos especiales: Equipo VFX, por JUPITER’S MOON
Mejor fotografía: Andrew Droz Palermo, por A GHOST STORY
Gran premio del público (patrocinado por La Vanguardia): MATAR A DIOS
Mejor cortometraje: R.I.P, de Pintó & Caye
Focus Àsia
A SPECIAL LADY, de Lee An-kyu
Mención especial: MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS, de Mouly Surya
Anima’t
Mejor película: TEHRAN TABOO, d’Ali Soozandeh
Millor cortometraje: HYBRIDS, de Florian Brauch, Matthieu Pujol, Kim Tailhades, Yohan Thireau y Romain Thirion
Noves Visions One
DAVE MADE A MAZE, de Bill Watterson
Mención especial: KUSO, de Steven Ellison, David Firth y Zack Fox.
Noves Visions Plus
Mejor película: DAWSON CITY: FROZEN TIME, de Bill Morrison
Noves Visions Petit Format
Mejor cortometraje: HOISSURU, de Armand Rovira
Panorama Fantàstic
CREEP 2, de Patrick Brice
Panorama Documenta
Premio del público a la mejor película: 78/52, de Alexandre O. Phillipe
Òrbita
THE BATTLESHIP ISLAND, de Ryoo Seung-wan
Jurado de la crítica
Premio de la crítica – José Luis Guarner
Ex aequo: AS BOAS MANEIRAS, de Juliana Rojas y Marco Dutra
THE KILLING OF A SACRED DEER, de Yorgos Lanthimos
Premio Citizen Kane a la mejor dirección novel
Coralie Fargeat, por REVENGE
Mejor película Discovery
BRIGSBY BEAR, de Dave McCar
Jurado Carnet Jove
Mejor película: A GHOST STORY, de David Lowery
Mejor película de Midnight X-Treme: ANNA AND THE APOCALYPSE, de John McPhail
Premio Brigadoon Paul Naschy
CUERNO DE HUESO, de Adrián López
Samsung Sitges Cocoon
Mejor película en realidad virtual: KNIVES, de Adam Cosco
Mención especial: RAY, de Rafael Pavón
Premio del público a la mejor película en realidad virtual: ALTERATION, de Jérôme Blanquet
Méliès
Méliès de plata a la mejor película: THELMA, de Joachim Trier
Méliès de plata al mejor cortometraje: EXPIRE, de Magalí Magistry
Blood Window
MADRAZA, de Hernan Aguilar
Mención especial a la mejor actriz: Isabél Zuaa, por AS BOAS MANEIRAS
“International Fantastic Film Festival of Catalonia”
Fifty editions may seem too much, but when we talk about the best fantastic film festival in the world, recognized as such in all corners of the planet, perhaps for all the faithful followers (we are legion) of this contest we may seem few. What is undeniable is that the past october 5 to 15, 2017, the wonderful Catalan coastal town dressed up to celebrate all the big golden weddings of its flagship festival, the Sitges Film Festival.
We had, another year, the honor of being accredited in this special edition, not only for a half century of unconditional bet for the genre film, but also for the leitmotiv for this occasion: the figure of Count Dracula, myth par excellence of fantastic cinema, commemorating the 25th anniversary of the premiere of Francis Ford Coppola’s film «Dracula of Bram Stoker» (1992), with the great British actor Gary Oldman playing the Romanian prince Vlad Tepes, better known as Count Dracula.
A spectacular edition that featured illustrious names of the cinema, being the master of ceremonies of the Festival the great Mexican director Guillermo del Toro, a kind of Joel Gray to the «fantastic». We talked about stars like: William Friedkin, Susan Sarandon and Frank Langella who received the Grand Prize Honorific of the contest, the ill-fated Vincent Price, mythical figure in the history of fantasy cinema, receiving his daughter Victoria Price the Time Machine Award in his honor, in addition to the mythical actor of German origin, Udo Kier who together with the outstanding Spanish director of photography Juan Mariné, the Hong Kong producer Fred Tsui or the Italian cult director Sergio Martino, among others, who were also recognized with the Maria Honorific Award. They were also awarded important figures of national cinema as: Santiago Segura, the legendary Madrid actor Tony Isbert or Leticia Dolera in addition to the comic book artist Juan Martinez or the young Hungarian director (43 years), of very interesting filmography, Kornél Mundruczó. Not surprisingly, the latter was also the one who in this edition took, with his excellent film «Jupiter’s Moon», the big prize of the contest, the Best Film in addition to the Best Special Effects.
Our «exhausting», although wonderful, happened during several days for the Festival included the viewing of approximately 12 films, as well as 2 interesting press conferences and some other party already classic on the nights of the contest, like the Bacardi House that He gathered the best of the festival with its director Ángel Sala at the helm. Of all this, and some other things, we give details below.
Once we have collected our accreditations, including the official catalog and bag of the festival, we began our journey of marathon projections:
THE ENDLESS (2017) by Justin Benson and Aaron Moorhead
It tells the story of two brothers, Justin and Aaron (the directors themselves who play the leading roles), who after escaping a sect in which they were held captive since they were children, receive a mysterious videotape that «forces» them to return to the camp where the sect is still to try to leave its traumatic past.
We are facing an American feature film from the official section that handles an interesting initial premise that combines fantasy with time travel, temporal paradoxes and even metaphysics, with the enigmatic world of sects so common in the United States. Throughout the twentieth century. The pity is that the plot is complicated to infinity, in fact this is how the film is titled in Spanish, in a disjointed and disconnected way. The lack of budget does not help either, a real pity.
As a nice anecdote comment that the two directors, invited to the contest, presented the film in the classic Cinema (Casino) Prado in the first pass of the morning after a night of farra, not to blame for it since the magic of Sitges invites everyone to do it.
THE SHAPE OF WATER (2017) by Guillermo del Toro
Undoubtedly, the main attraction of the entire festival that was the première in Spain of the latest and award-winning film by the Mexican director, always so linked to the Catalan contest. We are facing an authentic jewel of many carats that is a tribute to all those classic American science fiction films of the 50-60, with a clear close to the mythical title «The Woman and the Monster» (1954) Jack Arnold
The story tells the life of Elisa a cleaner, beautifully played by Sally Hawkins, who was silent as a child and works in a secret laboratory of the state in Baltimore, in the middle of the Cold War in the 60s. To the laboratory comes a strange humanoid amphibian creature that has been captured in a river in South America (nod to the Amazon) with which Elisa will establish a close relationship that will become a true love story in full force, it will not matter that the two are of different species, or maybe not…
With an absolutely spectacular casting; a bad bad Michael Shannon (brilliant in his interpretation), the always good Octavia Spencer, Richard Jenkins that makes the only friend, hidden gay, Elisa, Michael Stuhlbarg who plays a scientist who is also a double agent and under the skin of the monster is a regular-fetish in the cinema of Guillermo del Toro, the American actor Doug Jones who does such a good job always in this kind of roles.
The plot not only narrates in a delicious way a love story surrounded by science fiction, but also touches on issues as important as the radical racism that existed towards the black race in that dark era of the USA, as the theme of covert homosexuality before the fear of rejection in society or the Cold War with the Soviet Union that lasted a whopping 40 years.
This feature film was commissioned to serve as the opening film of the festival on its 50th anniversary. Impossible to have chosen a better film for it, not in vain has been the most awarded during 2017, including 4 Academy Awards, including the Best Film and Best Director, a fact that we have celebrated with great joy all the followers of the fantastic genre. In addition to, among other awards, the Golden Lion of Venice, Golden Globe or BAFTA Awards. Undoubtedly, the best movie of the past year with a wonderful soundtrack by the Frenchman Alexandre Desplat.
As an added value for us, we have to comment that we could see the film in the mythical cinema El Retiro with the presentation of the Mexican director, the best framework for a first viewing of this wonderful film is simply impossible.
LABORATORY CONDITIONS (2017) by Jocelyn Stamat
In our first session at dawn of the festival in the Auditorium we started with this striking American short film, mostly because of its well-known female cast; Marisa Tomei and Minnie Driver. Since her plot tells how a doctor is witnessing an illegal experiment with a corpse that, apparently, had disappeared. It does not stop being like a sugar that is dissolving as they advance their 16 minutes of footage until they become just a few fireworks by means of excessive special effects. A shame.
MAYHEM (2017) by Joe Lynch
In the official section, he contested this fun and «excessive» American film starring South Korean actor Steven Yeun, my highly esteemed Glenn from The Walking Dead.
A virus that prevents impulse control is detected in a law firm and with the building in quarantine, a real inferno is unleashed inside. Derek Cho («Glenn») is an angry employee, since he has recently been fired by the company, which in the middle of the zombie apocalypse allies with a furious client to try to get to the executive floor, all this in a hellish time trial, to be able to quench their thirst for justice.
Nice proposal that was a fun time in the armchair and admire the liters and liters of blood that spilled on the big screen of the Auditori, a real gore show not without a black humor full of bad slobbering. Pure and hard fun without pretensions.
TRAGEDY GIRLS (2017) by Tyler MacIntyre
Crazy comedy of terror but not without quality and interest, the story tells the story of two teenagers in high school, Sadie (Brianna Hildebrand) and McKayla (Alexandra Shipp) who are obsessed with social networks, to the point that they have decided to create a macabre plan; with the help of a serial killer, who will act as their teacher, they will try to become the so-called «Tragedy Girls» in order to become influencers with millions of followers on social networks.
A brilliant adaptation by the Canadian director of the genre of horror comedy to the incessant topicality of social networks that affect us so much today. Although it was the last film of an exhausting opening day, it is necessary to recognize that this North American feature film, which competed in the Official Section, is a nice proposal that supposes an exaggerated criticism of the now addictive world of social networks that take us so far away from life real.
It shows the good hand in the direction of the young filmmaker originally from Alberta who already gave very good feelings in his previous length which was his debut, «Patchwork» (2015). Very interesting and fun.
THE KILLING OF A SACRED DEER (2017) by Yorgos Lanthinos
We started a second day with another of the highlights of the festival, the new wonderful madness of the Greek director Yorgos Lanthinos with his «animal» so particular that he always drinks, in a masterly way, from the sources of Surrealist cinema. Not in vain and gave a good feeling in his previous adventure in the feature film, «Langosta» («The Lobster») of 2015.
This «sacrifice of a sacred deer» has a great cast led by Colin Farrell (repeats with the Greek director after «Langosta»), Nicole Kidman, the «disappeared» Alicia Silverstone and a brilliant young Irish actor, Barry Keoghan, who is immeasurable in his secondary role, for whom he writes is the best of the long film, is quite a discovery although he worked last year under the command of Christopher Nolan in that wonder called «Dunkirk» («Dunkirk») which, by the way, so much like the director of the contest, Ángel Sala.
The plot has no waste; Steven (Farrell) is an eminent surgeon married to Anna (Kidman), a respected ophthalmologist. They live happily together with their two children, Kim and Bob. When Steven becomes friends with Martin (Keoghan), a sixteen-year-old fatherless boy, whom he decides to protect, suddenly, the events take a sinister turn. Steven will have to choose between committing a shocking sacrifice or risking losing everything. Pure masterful essence of Lanthinos…
Not in vain did he come to the Official Selection of Sitges, awarded with the Best Screenplay Award at the Cannes Film Festival and also in the final list of the Catalan competition he won a well-deserved Critics Award. I did not fall in love as much as his previous «Lobster» but we are facing a simply magnificent film.
WILLIAM FRIEDKIN’S PRESS CONFERENCE
A sense of privilege may be the most appropriate words to describe what this press conference was supposed to have been about by the American director born in Chicago, William Friedkin. Known worldwide as the director of the cult film for some and masterpiece for many, «The Exorcist» (1973), which was the adaptation to the big screen of the novel by New York writer William Peter Blatty.
Director, among others, of feature films already classic in the history of the seventh art as; «The French Connection» (1971), wonderful and incredible anecdote about the erroneous contracting of the great Fernando Rey for the film when the director really wanted to have Paco Rabal after seeing him in «Belle de jour» by Luis Buñuel, «Sorcerer» (1977), remake of «Le Salaire de la peur» by Clouzot (1953), «Cruising» (1980) with an immeasurable Al Pacino or «To Live and Die in L.A.» (1985).
More than a presentation press conference on the occasion of his Grand Honorary Award, it was an authentic Masterclass since he reviewed the best directors, in his opinion, of the history of modern American cinema and even dared to give his opinion to the regarding current political issues such as the current turbulent situation in Catalonia.
SUSAN SARANDON’S PRESS CONFERENCE
From a real chill with emotion, in my personal opinion, this press conference could be considered with the great New York actress, Susan Sarandon. For a server is one of his favorite actresses ever and we must say that the meeting exceeded all expectations, in excellent shape and beauty at age 71, there is nothing, gave a talk nearby in a crowded press room in which He reviewed some of his most outstanding films of his prolific career.
Telling succulent anecdotes about the filming of the classic, among the classics, rock musical «The Rocky Horror Picture Show» (1975) by Jim Sharman, who shot in England with a beautiful 29 years. He also had words for already classic fantasy films such as «El Ansia» (1983) by Tony Scott and, of course, «Thelma & Louise» (1991) by Ridley Scott, where he played a masterly Thelma Dickinson.
Although curiously commented that the film that had marked him most in his career was «Death Penalty» (1995), which also worked for the first time as a producer, directed by Tim Robbins who was then her husband. As an anecdote cite that in the absence of questions about it, she asked to be asked about the new president of the United States, Donald Trump, and his answer, no doubt, her words had no waste… In my opinion one of the greatest artists of the seventh art actually.
LE SERPENT AUX MILLE COUPURES (2017) by Eric Valette
Interesting and adrenalinic French thriller of good invoice that flows with good sense in the field of action film genre, not in vain outside the borders of Hollywood are the French who do better this type of cinema, many better even at the same height than the Americans themselves.
Currently, a wounded biker leaves the scene of a massacre in which he seems to be involved. The mysterious fugitive will take refuge in the house of a family of farmers who he takes as hostages. They will not be long in going in search of hired assassins of the Colombian posters and even an elite hitman, very well played by the actor of Asian origin, Terence Yin.
Feature film of the Órbita section that successfully combines an amalgam of different genres at the same time but that achieves a good overall result, personally I thought it was one of the «covers» of the festival, with a powerful beginning, a correct development and a final climax that It is not going to lag behind. Unknown but very interesting film.
MOM AND DAD (2017) by Brian Taylor
Nice craze of the Official Section for greater brilliance of a histrionic Nicolas Cage who is well accompanied by Selma Blair and a great Lance Henriksen who plays the role of his father. The truth is that nowadays when it comes to putting expressive faces on the verge of madness like the original actor of Long Beach (California), there are very few actors, maybe the Jim Carrey of his good age and few others.
Suddenly in a city in the United States appears a mysterious epidemic in the form of massive madness that causes parents to violently attack their children in a deadly manner. The children will try to survive the brutal attack of their parents to preserve life at all costs but we must not forget that in turn these also have father and mother…
Vista in a Tramuntana room filled to the flag, it must be recognized that although the film is a bit loose in its entirety, of course, which brings a very happy laugh, the film is created for the great actor Nicolas Cage showcase from start to finish and the truth is that it fulfills its purpose. Funny without more.
LES AFFAMÉS (2017) by Robin Aubert
The Canadian director himself presented this ambitious film in the auditorium of the Auditorium Tramuntana, and I say ambitious because according to his definition we were before «a zombie movie of author’s cinema», the truth is that although I consider myself quite a fan of the so-called zombie genre there is that recognize that they are, almost, two totally incompatible terms this of «Zombie» and «Cinema of author», I believe that little or nothing they have to see in his group and this is the case of this pretentious largometraje.
The story takes place in a small remote town in Quebec where things and the daily routine have changed. The people of the locality are not the same, their bodies are decomposing and they are attracted to human flesh. All this will end in a continuous struggle for survival that will culminate in a morning with a lot of fog and a mysterious giant tower of chairs…
Film with very good intentions, at least according to the words of its director, but that stays halfway, as I want and I really can not in addition to a rhythm at times soporific. It can not be considered a bad movie but, of course, that’s not good either.
MUSA (MUSE) (2017) by Jaume Balagueró
We started a new day with the awaited new film by the Catalan director Jaume Balagueró, architect, among others, of key features of the rebirth of the Spanish fantasy genre such as «The Nameless (Los sin nombre)» (1999), «Darkness» (2002) or the already classic «Rec» (2007). It would be unfair to deny the good things that this film has, that really has them, but in its final set, luckily or unfortunately that’s how a film should be judged, it suffers from a continuity at the same quality level, there is a lot lack of rhythm throughout the footage and too many lights and shadows as a whole. Maybe it’s too irregular.
A professor of literature, he does not attend the university since the tragic and unexpected death of his girlfriend and suffers a recurring nightmare every night where a woman is brutally murdered through a strange ritual. Together with a mysterious girl who also has her same dream, they will do everything possible to discover the identity of the mysterious woman, submerging in a dark world ruled by the cruel muses that have inspired the poets of all times.
It is undeniable the great work as screenwriter of Jaume Balagueró, the plot of the muses in the film is simply brilliant and innovative, pity that this is not enough to lift the set of the film. Very interesting casting with the British Elliot Cowan in the title role accompanied by a female cast of flashy, Franka Potente, Leonor Watling, Manuela Vellés and Joanne Whalley-Kilmer. Unfortunately, a love and I can not.
HOUNDS OF LOVE (2016) by Ben Young
Australian film that competed in the Noves Visions One section, personally I think it was with «Thelma» by Joachim Trier, of the Official Selection, one of the best feature films of the entire event. Furthermore, in the case that concerns us about this film from the oceanic country, it is shown that many times in the cinema it is not necessary a great amount of means to get a good film, it only takes a solid script, good interpretations and a great sense of cinematographic rhythm. If we add to this a powerful ending, we are facing a purely indie production that is, without doubt, a great movie.
A teenage girl in a schoolgirl uniform called Vicki Maloney is kidnapped in the street by a middle-aged couple with apparently normal looks but who really are a couple of psychopaths. As he observes the dynamics of the relationship, he realizes that he must generate a conflict between them in order to survive.
Although the film has some tremendously harsh and unpleasant sequence, it is necessary to emphasize the great interpretation of the three protagonists, Emma Booth, Ashleigh Cummings and Stephen Curry, actors not very well-known outside the Australian borders but who perform all three brilliant interpretations. Brilliant debut of the young Australian director Ben Young who was one of those little jewels that gives us so much pleasure to discover in each edition of this festival between festivals.
THE RITUAL (2017) by David Bruckner
Interesting British film although somewhat irregular as a whole, although it is true that it contributes different elements to such hackneyed themes and used in genre films such as sects, witchcraft and supernatural monsters of mythological origin. The plot also provides metaphorical elements to explain as a moral the interesting start of the film although, unfortunately, it does not maintain the same rhythm in its outcome.
A group of friends from the university meet to undertake a hiking trip through the mountains of Sweden, in order to pay tribute to one of them, killed in a violent way in a robbery at a gas station a few months ago. When they enter the forest, a threatening presence begins to persecute them…
It is worth highlighting the excellent performance of the British actor Rafe Spall, not in vain was he awarded the Best Actor of the Official Section award. It is not surprising then that the Catalan director J.A. Bayona is going to count on him in an important role in the impending «Jurassic World: The Fallen Kingdom». Nice movie to see with quality brush strokes although intermittent as a whole.
50 EDITION LIST OF WINNERS
Official Fantastic Selection Sitges 50
Best Feature Length Film: JUPITER’S MOON, by Kornél Mundruczó
Special Jury Award: THELMA, by Joachim Trier
Best Director (sponsored by Gas Natural Fenosa): Coralie Fargeat, for REVENGE
Best Actress: Marsha Timothy, for MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS
Best Actor (sponsored by Autolica – Mercedes Benz): Rafe Spall, for THE RITUAL
Best Screenplay: Joachim Trier & Eskil Vogt, for THELMA
Best Special Effects: VFX Team, for JUPITER’S MOON
Best Cinematography: Andrew Droz Palermo, for A GHOST STORY
Grand Audience Appreciation Award (sponsored by La Vanguardia): MATAR A DIOS
Best short Film: R.I.P, by Pintó & Caye
Focus Àsia
A SPECIAL LADY, by Lee An-kyu
Special Mention: MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS, by Mouly Surya
Anima’t
Best Feature Length Film: TEHRAN TABOO, by Ali Soozandeh
Best Short Film: HYBRIDS, by Florian Brauch, Matthieu Pujol, Kim Tailhades, Yohan Thireau and Romain Thirion
Noves Visions One
DAVE MADE A MAZE, by Bill Watterson
Special Mention: KUSO, by Steven Ellison, David Firth & Zack Fox.
Noves Visions Plus
Best Feature Length Film: DAWSON CITY: FROZEN TIME, by Bill Morrison
Noves Visions Petit Format
Best Short Film: HOISSURU, by Armand Rovira
Panorama Fantàstic
CREEP 2, by Patrick Brice
Panorama Documenta
Audience Appreciation Award for best film: 78/52, by Alexandre O. Phillipe
Òrbita
THE BATTLESHIP ISLAND, by Ryoo Seung-wan
Critics’ Jury
José Luis Guarner – Critics’ Award
Ex aequo: AS BOAS MANEIRAS, by Juliana Rojas and Marco Dutra
THE KILLING OF A SACRED DEER, by Yorgos Lanthimos
Citizen Kane Award for Best New Director
Coralie Fargeat, for REVENGE
Best Feature Length Film Discovery
BRIGSBY BEAR, by Dave McCary
Carnet Jove Jury
Best Feature Length Film: A GHOST STORY, by David Lowery
Best Feature Length Film in the Midnight X-Treme Section: ANNA AND THE APOCALYPSE, by John McPhail
Paul Naschy Brigadoon Award
CUERNO DE HUESO, by Adrián López
Samsung Sitges Cocoon
Best Virtual Reality Film: KNIVES, by Adam Cosco
Special Mention: RAY, by Rafael Pavón
Audience Appreciation Award for best virtual reality film: ALTERATION, by Jérôme Blanquet
Méliès
Silver Méliès Award for Best Feature Length Film: THELMA, by Joachim Trier
Silver Méliès Award for Best Short Film: EXPIRE, by Magalí Magistry
Blood Window
MADRAZA, by Hernan Aguilar
Special Mention for Best Actress: Isabél Zuaa, for AS BOAS MANEIRAS
Traducido por: Eduardo Llorente.